loader image

Pliki do pobrania

Deklaracje POZ

Osoby, które pragną zapisać się do: naszych lekarzy, pielęgniarek środowiskowo – rodzinnych oraz położnej, zobowiązani są do złożenia deklaracji.

Upoważnienie do uzyskiwania informacji o stanie zdrowia i udzielonych świadczeniach zdrowotnych...

… oraz do uzyskiwania dokumentacji medycznej

Karta Praw Pacjenta

Karta Praw Pacjenta to dokument, który chroni prawa pacjentów w Polsce. Zapewnia im dostęp do informacji, wymaga zgody na leczenie, chroni prywatność danych medycznych.

(opracowane na podstawie Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta)

Pacjent ma prawo do:
• świadczeń zdrowotnych

Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.

Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.

Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym. Przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.

• informacji o swoim stanie zdrowia

Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia.

Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu,
w zakresie udzielanych przez tę osobę świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami. Po uzyskaniu informacji o swoim stanie zdrowia, pacjent ma prawo przedstawić osobie wykonującej zawód medyczny swoje zdanie w tym zakresie.

• zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych

Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy, lub opiekun faktyczny ma prawo zgłaszania osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu działania niepożądanego produktu leczniczego zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.

• tajemnicy informacji z nim związanych

Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego.

• wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych

Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie innych świadczeń zdrowotnych.

Zgoda oraz sprzeciw mogą być wyrażone ustnie albo przez takie zachowanie się, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na wolę poddania się czynnościom proponowanym przez osobę wykonującą zawód medyczny albo brak takiej woli. W przypadku zabiegu operacyjnego albo  zastosowania  metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgodę wyraża się w formie pisemnej.

• poszanowania intymności i godności pacjenta

Pacjent   ma   prawo   do   poszanowania  intymności  i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych.

Pacjent ma prawo do leczenia bólu – podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych jest obowiązany podejmować działania  polegające  na  określeniu  stopnia  natężenia  bólu,  leczeniu  bólu  oraz monitorowaniu skuteczności tego leczenia.

Na  życzenie  pacjenta  przy  udzielaniu  świadczeń  zdrowotnych może być obecna osoba bliska.

Obecność innych osób przy udzielaniu świadczenia, np. studentów medycyny, wymaga zgody pacjenta. Jeżeli pacjent jest małoletni, całkowicie ubezwłasnowolniony lub niezdolny do świadomego wyrażenia zgody, wymagana jest zgoda jego opiekuna i osoby wykonującej zawód medyczny, udzielającej świadczenia zdrowotnego.

• dokumentacji medycznej

Pacjent   ma   prawo  do  dostępu  do  dokumentacji  medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.

Podmiot  udzielający  świadczeń  zdrowotnych  udostępnia dokumentację medyczną pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta. Po  śmierci  pacjenta  dokumentacja  medyczna  jest  udostępniana  osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili  zgonu  pacjenta była  jego  przedstawicielem  ustawowym.  Dokumentacja  medyczna  jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia.

Za udostępnienie dokumentacji medycznej (przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku oraz na informatycznym nośniku danych) Placówka może pobierać opłatę zgodnie z opracowanym cennikiem.

• zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza

Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mogą wnieść sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia lekarza, jeżeli mają one wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta. Sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta, w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o stanie zdrowia pacjenta.

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:

ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
tel: (22) 532 – 82 – 50
fax: (22) 506 – 50 – 64

Telefoniczna Informacja Pacjenta:

800 – 190 – 590
(połączenie bezpłatne z tel. stacjonarnych i komórkowych)
czynna 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu

Informacja dla pacjentów dotycząca udostępniania dokumentacji medycznej

Informacja dla pacjentów składania skarg, uwag i wniosków

Skargi i wnioski przyjmuje Kierownik Przychodni – lekarz Aldona Barsznica osobiście, codziennie w godzinach swojej pracy.

Skargi i wnioski przyjmują również Pielęgniarki i Położna w Rejestracji, codziennie w godzinach 8:00 – 18:00.

Skargę można złożyć osobiście bądź pisemnie. W Rejestracji dostępny jest „Zeszyt skarg i wniosków”.

Odpowiedzi na skargi są udzielane w ciągu miesiąca od daty wpłynięcia skargi.
W przypadku złożonej sprawy lub braku możliwości uzyskania stosownych wyjaśnień od personelu, spowodowaną czasową niezdolnością do pracy, urlopu, itp., odpowiedź na skargę może być udzielona w późniejszym terminie.

Skargi, uwagi i wnioski można złożyć również anonimowo, np. w „Ankiecie satysfakcji pacjenta”. Zgłoszenia anonimowe również są analizowane, a z analiz wyciągane są wnioski.

Złożone skargi, uwagi i wnioski są archiwizowane przez okres 3 lat.

Skargę można złożyć również do:

• Centrali NFZ
ul. Rakowiecka 26/30, 02-528 Warszawa

• Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ
Sala obsługi w Opolu przy ul. Ozimskiej 72A,
Punkt obsługi w Nysie przy ul. Piastowskiej 33 (budynek Starostwa Powiatowego).
tel. 77 40 20 100.

• Biura Rzecznika Praw Pacjenta

ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
tel: (22) 532 – 82 – 50
Telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 190 590

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.